X
تبلیغات
Little Journalist - نگاهی به فیلم سوپر 8 ساخته جی جی آبرامز




















Blog . Profile . Archive . Email . Design by .


Little Journalist

سايه پررنگ «اسپيلبرگ»

فيلم هاي سوپر ۸ از اواسط دهه ۷۰ ميلادي، جايگزين فيلم هاي هشت ميلي متري شد. هشت ميلي متري هاي ساده تصوير کوچک و کيفيت تصوير پاييني داشتند. سوپر ۸ با رفع نسبي تمام اين کمبودها به سرعت مورد توجه قرار گرفت، علاوه بر اين به عنوان دوربين خانگي نيز کاربرد داشت.

در فيلم سينمايي «سوپر ۸» ساخته «جي جي آبرامز» همين توجه آماتورها به اين دوربين، حوادث فيلم را شکل مي دهد. گروهي از بچه مدرسه اي ها قصد دارند براي شرکت در جشنواره اي، فيلم ترسناک بسازند. اين بچه ها با چهره هايي معصوم و بي گناه در کنار ايستگاه راه آهن، مشغول فيلم برداري يکي از مهم ترين صحنه هاي فيلم خود هستند.

دبير زيست شناسي مدرسه که چهره علمي شناخته شده اي است، روي ريل راه آهن قرار مي گيرد و باعث تصادف هولناکي مي شود. بچه ها به طور معجزه آسايي از اين حادثه جان سالم به در مي برند. بلافاصله ارتش و نيروهاي ويژه در محل حاضر مي شوند و منطقه را تحت کنترل مي گيرند. از فرداي حادثه اتفاقات عجيبي در اين شهر کوچک رخ مي دهد، نيروهاي امنيتي به دنبال شاهدان حادثه هستند غافل از اين که دوربين سوپر ۸ بچه ها همه چيز را ضبط کرده است. اگر از سريال بين هاي حرفه اي باشيد حتما «جي.جي آبرامز» را مي شناسيد، آبرامز در سريال هاي بسياري حضور داشته است اما سريال پرطرفدار «لاست» يا «گمشدگان» از مهم ترين آنان است. آبرامز اما گذشته سينمايي خوبي ندارد. دو فيلم سينمايي ساخته است که هيچ کدام موفق نبودند. يکي قسمت سوم «مأموريت غيرممکن» که بدترين آن مجموعه بود يکي هم «سفر ستاره اي» که با ايرادهاي بزرگش در فيلم نامه افتضاحي به بار آورد. حالا آبرامز فيلم نامه اي نوشته با حال و هواي فيلم هاي دهه ۷۰ استيون اسپيلبرگ، با همان درون مايه هاي فانتزي-فضايي. آبرامز از همين اقبال روي شانه هاي استاد قرار مي گيرد و سرش را در هاليوود بالا نگاه مي دارد. به اين ترتيب اسپيلبرگ به عنوان تهيه کننده وارد پروژه مي شود.

«سوپر ۸» به شدت به فيلم هاي علمي تخيلي دهه 70 شباهت دارد و بدون شک از «ئي تي» و «برخورد نزديک از نوع سوم» وام گرفته است تا آن جا که «راجرت ايبرت» منتقد سرشناس آمريکايي از «سوپر ۸» به عنوان کلاسيک نمايش داده نشده اسپيلبرگ نام مي برد. «سوپر ۸» درست مثل «ئي تي» در يک فضاي کوچک شهري رخ مي دهد و درست مثل همين فيلم، يک عده نوجوان نقش هاي اصلي را بر عهده دارند. از نظر قاب بندي ها و تصويربرداري نيز «سوپر ۸» چنان به آنالوگ و رنگ بندي هاي آن دو فيلم شباهت دارد که ناخواسته، مخاطب را به آن فضا سوق مي دهد. در اين شرايط با توجه به پيشينه حرفه اي آبرامز شايد بتوان مدعي شد اسپيلبرگ مرد اول «سوپر ۸» است و او را کارگردان در سايه معرفي کرد.


«سوپر ۸» بالطبع از فيلم هاي دهه ۷۰ جلوه هاي ويژه بهتري دارد، فيلم ۴۵ ميليون دلاري آقاي «آبرامز» چند سکانس خيره کننده دارد که مهم ترين آن ها، صحنه واژگوني و در هم غلتيدن واگن هاي قطار است، صحنه اي که تا سال ها از ذهن مخاطب نه تنها پاک نمي شود بلکه به مثالي از جلوه هاي ويژه تبديل خواهد شد.

از نظر زماني و مکاني «سوپر ۸» در شهري کوچک در ايالت اوهايو و در حدود زمان جنگ سرد شکل مي گيرد و اشاره مستقيم و غيرمستقيمي به خطر شوروي دارد.

«سوپر ۸» فيلم خوش ساختي است ولي در منطق روايي، براي مخاطب بزرگسال مشکل اساسي دارد، در فيلم هايي نظير «ئي تي»، داستان در چارچوب منطقي براي ما ترسيم مي شود و در همان مسير هم حرکت مي کند. در اين جا اما همه چيز از روي حادثه است؛ مهم ترين عامل موفقيت فيلم هاي علمي تخيلي نزديک کردن آنان به سطح باورپذيري است. علاوه بر اين در چنين آثاري فرمول هاي کليشه اي وجود دارد. مثلا يک رابطه عاطفي عميق، که باز هم در «سوپر ۸» در حد حرف باقي مي ماند يا شخصيت پردازي دقيق که جز شخصيت اصلي هيچ شخصيتي پرداخت مناسبي ندارد، حتي برخي از افراد در لحظه هاي کليدي داستان، چنان تغيير موضع مي دهند که تمام اتفاقات را زير سوال مي برند.

بايد اشاره کرد «سوپر ۸» بيش تر خوشايند طيف نوجوان قرار مي گيرد، باهوش بودن «جوئي»، شخصيت اصلي داستان، بيش از حد احمقانه است و براي يک مخاطب بزرگسال تا حد زيادي خيالي است.

با وجود تمام اين مشکلات، «سوپر ۸» تداعي شاهکارهاي علمي تخيلي دهه ۷۰ است، تمام عناصر در راه همين هدف برنامه ريزي شده است. از تصويربرداري تا موسيقي بسيار ساده اما فراگير و البته در اين راه موفق بوده است.

همین مطلب در روزنامه خراسان

نوشته شده در 90/09/01ساعت 3:34 توسط عماد پورشهریاری| |


Design By : Night Skin